PRESSEMEDDELELSE
Den 4. september 2017

Vordingborgs erhvervsklima forbedret for tredje år i træk
For tredje år i træk rykker Vordingborg Kommune op af listen i Dansk Industris årlige undersøgelse af erhvervsklimaet i de danske kommuner. I år placerer kommunen sig som nummer 66, hvilket er fem pladser bedre end sidste år.

Vordingborg Kommune bliver i år placeret som nr. 66 i DI’s årlige undersøgelse af de danske kommuners erhvervsklima. Det er fem pladser bedre end sidste år og en fortsættelse af de sidste tre års positive udvikling, hvor kommunen har flyttet sig 30 pladser frem på listen.

”Det viser, at vores gode dialog og konstruktive samarbejde med de lokale virksomheder, DI Sydsjælland og Vordingborg Erhvervsforening bærer frugt” lyder det fra borgmester Michael Seiding Larsen. Han er især tilfreds med, at de 64 lokale virksomheder, som har deltaget i undersøgelsen, har vurderet, at kommunes overordnede erhvervsvenlighed er blevet langt bedre end tidligere: ”Det giver os et rigtig godt afsæt for at kunne fortsætte fremgangen i samarbejde med vores lokale erhvervsliv” siger borgmesteren.

Placeringen som nr. 66 er det bedste resultat Vordingborg Kommune har opnået i de otte år undersøgelsen har eksisteret. Formand for Vordingborg Erhvervsforening og Vordingborg Erhverv A/S Christian Brix-Hansen ser også positivt på, at Vordingborg Kommune igen i år rykker frem på listen: ”Kommunernes fokus på det lokale erhvervsliv er en vigtig forudsætning for virksomhedernes vilkår og vækstmuligheder. Så det er meget positivt, at Vordingborg Kommune fortsætter fremgangen. Vi er nået et godt stykke vej, men vi er ikke i mål endnu. Vores mål er stadig, at vi skal op i den bedste tredjedel i landet. Det er et langt og sejt træk, så vi skal holde fast i den gode udvikling” siger han.

Udover at være gået 15 pladser frem i kategorien ”virksomhedernes overordnede vurdering af erhvervsvenligheden” er Vordingborg Kommune også rykket 19 pladser frem på ””kompetent og hurtig sagsbehandling på miljøområdet” og ligger nu som nr. 21 i landet. Derudover er kommunen rykket 22 pladser frem i kategorien ”Erhvervsgrunde med plads til udvikling” og 7 pladser frem på ”kommunes indsats for at fastholde og tiltrække nye virksomheder”. Vordingborg Kommune fastholder også sin 1. plads i kategorien ”Dækningsafgift”, hvilket skyldes at virksomheder i Vordingborg Kommune ikke betaler dækningsafgift.

Formand for Vordingborg Kommunes Erhvervsudvalg Asger Diness Andersen glæder sig over resultatet og fremhæver også samtidig, at arbejdet ikke er slut endnu. ”Det er vigtigt for kommunens fortsatte udvikling, at vi kan tilbyde erhvervslivet gode forhold. Det arbejder vi på hver eneste dag, og det vil vi fortsætte med at gøre” siger han. Udvalgsformanden fremhæver blandt andet et nyt
skole-virksomhedssamarbejde, som et af de initiativer, der skal knytte erhvervslivet og kommunen tættere sammen. Blandt andre initiativer er udvidelsen af Vordingborg Havn, et erhvervsnetværk for underleverandører til Storstrømsbroen og Kriegers Flak Havmøllepark, hævelsen af grænseværdierne for hvornår entrepriser bliver udbudt og nedsættelsen af en erhvervstaskforce, der på tværs af de kommunale fagområder afdækker indkomne erhvervssager og sikrer en effektiv intern koordinering og samarbejde med bl.a. Vordingborg Erhverv A/S.

For uddybende information kontakt venligst:
Borgmester Michael Seiding Larsen, mobil 51 76 96 98
Formand for Erhvervsudvalget Asger Diness Andersen, mobil 20 13 90 40
Formand for Vordingborg Erhvervsforening og Vordingborg Erhverv A/S Christian Brix-Hansen, mobil 24 42 22 11