Pressemeddelelse fra Vordingborg Kommune:

Vordingborg Kommune går frem i erhvervsundersøgelse

I en netop udsendt erhvervsundersøgelse fra Dansk Byggeri går Vordingborg Kommune 1 plads frem i forhold til sidste års undersøgelse. Fremgangen skyldes bl.a. kortere sagsbehandlingstider på byggesager, hvor Vordingborg Kommune ligger klart bedre end landsgennemsnittet.

Medlemsorganisationen Dansk Byggeri har netop udsendt sin erhvervsundersøgelse for 2018. Undersøgelsen vurderer de 98 kommuners erhvervsvenlighed målt på 31 statistiske parametre, som medlemsvirksomhederne ligger vægt på i samspillet med kommunerne. Undersøgelsen giver dermed et fingerpeg om de enkelte kommuners serviceniveau set med bygge- og håndværksvirksomhedernes øjne.

I forhold til sidste års undersøgelse har Vordingborg Kommune gået 1 plads frem fra nr. 66 til nr. 65 på landsplan. Det er især sagsbehandlingstiden på byggesager, der opnået en bedre placering i dette års undersøgelse. Den fine placering som nummer 1 på dialogmøder gennem de seneste 2 år er ligeledes blevet fastholdt. Der er dog stadig en række kommunale områder, der med fordel kan arbejdes videre på at forbedre, ikke mindst gebyrstørrelsen og åbningstider på affaldspladserne. Borgmester i Vordingborg Kommune Mikael Smed er opmærksom på, at der stadig er hårdt arbejde forude.

”Det er selvfølgelig glædeligt, at vi går frem på en så væsentlig parameter som sagsbehandlingstid på byggesager, men vi bør nok kigge nærmere på vores gebyrer og åbningstiderne for vores affaldspladser. Bygge- og håndværksvirksomheder er en meget vigtig branche for beskæftigelsen i Vordingborg Kommune, så vi skal naturligvis forsøge at gøre det bedre”, udtaler Borgmester Mikael Smed.

Også formanden for Vordingborg Erhvervsforening Christian Brix–Hansen er glad for fremgangen og ser kommunens samarbejde med erhvervslivet som forudsætning for, at kunne skabe en endnu mere effektiv service til virksomhederne.

”Håndværksvirksomhederne er en af vores erhvervsmæssige styrker i Vordingborg Kommune og netop derfor er det glædeligt, at vi kan spore en fremgang samlet set. Med tanke på de mange potentielle ordrer i forbindelse med de kommende års store anlægsprojekter på Sjælland, skal vi sikre os, at den kommunale service til virksomhederne er helt i top, så vores håndværksvirksomheder kan udvikle sig optimalt. På sigt er vores mål, at Vordingborg Kommune som minimum skal op blandt den bedste tredjedel i landet”, udtaler Christian Brix-Hansen.

For uddybende information kontakt venligst:

Mikael Smed, borgmester Vordingborg Kommune, mob:22 78 34 55, mail: msmed@vordingborg.dk

Christian Brix-Hansen, Formand Vordingborg Erhvervsforening, Telefon 55 81 80 22, mail: cbh@brixdesign.com