Vordingborg kommune laver et kæmpe spring op ad listen over de mest erhvervsvenlige kommuner i Danmark, og opnår den hidtil bedste placering i Dansk Industris måling af  erhvervsvenlighed.

Vordingborg kommune springer 28 pladser op, og opnår en 55. plads på listen over erhvervsvenlige kommuner i Danmark.

Det viser DIs årlige måling af kommunernes erhvervsvenlighed, der blev offentliggjort tirsdag 6. september 2022. Det er 13. gang undersøgelsen gennemføres.

Se hele undersøgelsen i nedenstående link

Vordingborg kommune får en samlet placering som nummer 55 ud af 93 – og det er en forbedring på 28 pladser i forhold til 2021 undersøgelsen.

Det er Vordingborg kommunes hidtil bedste placering i alle de år, DI har lavet undersøgelsen. Springet på 28 pladser er det næsthøjeste spring op ad listen blandt alle de deltagende kommuner.

”Det er en virkelig god nyhed, og jeg er glad for at erhvervslivet kvitterer positivt for det konstruktive samarbejde, der har været mellem kommunen og erhvervslivet gennem det seneste år. Der er arbejdet hårdt på at forbedre erhvervsvenligheden, og det er helt fortjent at vi allerede nu ser en klar forbedring,” siger Jacob Møller, formand for Vordingborg Erhvervsforening.

Jacob Møller

Vordingborg placerer sig som 9. bedste kommune i Region Sjælland. Mest erhvervsvenlige kommune er Ringsted, der er nummer 32 på listen. Næstved er nummer 49, mens Guldborgsund er nummer 46.

Se interview med Jacob Møller

DIs undersøgelse består af ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

En af kategorierne er ”Overordnet erhvervsvenlighed”.

Her oplever de adspurgte virksomheder i Vordingborg kommune endnu en gang en forbedring. Vordingborg Kommune er gået frem fra en placering som nummer 86 i 2020 til nummer 61 i 2022.

I 2021 var placeringen nummer 69, og det er en forbedring på 8 pladser.

Erhvervsvenlighed

(Grafik fra DIs Lokal Erhvervsvenlighed 2022)

”Det er positivt, at markant flere virksomhedsledere vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i Vordingborg kommune. Vi skal i erhvervslivet være gode ambassadører for vores område og tale området op. Det er vigtigt,” siger Jacob Møller.

Erhvervstilfredshed

Efter en lang årrække med placeringer langt nede på listen over erhvervsvenlige kommuner er Vordingborg kommune rykket markant op på listen, og det er kun første skridt af mange mod toppen ifølge Vordingborg Erhvervsforening.

”Vi arbejder tæt sammen med kommunen om at en fælles erhvervsmasterplan. Det særlige opgaveudvalg med erhvervsfolk og politikere har for kort tid siden efter intenst arbejde afleveret deres forslag til en fælles Erhvervsmasterplan til Kommunalbestyrelsen. Jeg ser frem til at den bliver vedtaget, og vi i samarbejde kan sætte gang i arbejdet, der skal skabe yderligere vækst og udvikling i kommunen,” siger Jacob Møller.

Vordingborg Erhvervsforening rakte i 2021 ud til kommunen for i samarbejde at udarbejde en Erhvervsmasterplan. Det arbejde resulterede i et ideoplæg til en Erhvervsmasterplan 2030, der blev præsenteret på en konference 14. oktober sidste år.

Gennem hele foråret har et særligt nedsat opgaveudvalg med repræsentanter for kommunalbestyrelsen og erhvervslivet arbejdet videre med oplægget.

Udvalget med den konservative Jesper Adler som formand afleverede for kort tid siden en indstilling til kommunalbestyrelsen, der forventes at vedtage en samlet Erhvervsmasterplan senere på efteråret.

Bedre dialog

Et af områderne, hvor der er sket en markant forbedring, er på ”Information og dialog”.

Information og dialog

Her viser undersøgelsen, at dialogen mellem erhvervsliv og politikerne er blevet meget bedre.

”Det beviser at lang tids hårdt arbejde med at styrke dialogen er ved at give pote. Vi er gode til tale sammen, og det er vi glade og stolte over. Det er et tegn på, at det går i den rigtige retning og det er så meget lettere at komme i dialog nu,” siger Jacob Møller.

Øget fokus på uddannelse og arbejdskraft

Erhvervslivet giver i DIs undersøgelse udtryk for at Vordingborg kommune især bør prioritere uddannelse, brug af private leverandører og arbejdskraft højt for at styrke virksomhedernes vækstmuligheder.

Prioriteter

Om undersøgelsen

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2022

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2022, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 13. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 915 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • I Vordingborg kommune har 59 virksomheder svaret på undersøgelsen.
  • Besvarelserne repræsenterer minimum 1.084 private arbejdspladser i kommunen, hvilket svarer til 11 procent af den private beskæftigelse.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.