70 meget nysgerrige og lyttende medlemmer af Vordingborg Erhvervsforening var tirsdag på besøg et meget særligt sted.

Et sted, der både er der og ikke er der.

Gruppen var på besøg i den kommende og meget ambitiøse ferieby Sukkerfabrikken Møn med op til 500 ferieboliger, der planlægges på området, hvor den tidligere sukkerfabrik i Stege ligger.

Vordingborg Erhvervsforening på Sukkerfabrikken Møn

Sukkerfabrikkens bygninger og udendørsanlæg er der stadig, men området i Stege er under forandring og inden længe går selskabet bag projektet i gang med at bygge de første ferieboliger.

Niels Solon

Det var Niels Solon (billedet ovenfor) og Bent Lykke, der fortalte de fremmødte erhvervsfolk fra Vordingborg Erhvervsforening om projektet, der når det er fuldt udbygget kan rumme op til 400.000 overnatninger om året – hvilket er en fordobling af den nuværende kapacitet på Møn.

Sukkerfabrikken Møn

”Vi vil lave den vildeste ferieby og den bedste attraktion for feriegæster, men også et sted for lokalbefolkningen som de er stolte af og som de vil bruge rigtig meget. Vi vil skabe noget liv og glæde og en masse god energi i nogle rigtig flotte gamle bygninger og skabe noget nyt, der hænger godt sammen med det gamle,” siger Niels Solon, der er af hovedkræfterne og investorerne i projektet.

De gamle bygninger er blevet ryddet indvendigt, og det var lidt af en wauw oplevelse under rundvisningen at se de flotte og arkitektonisk unikke bygninger.

Se videoreportage fra 16-19 mødet på Sukkerfabrikken Møn

Feriebyprojektet har været i støbeskeen i 17 år, og det er for alvor nu at det rykker tættere på at blive realiseret. Hele projektet indeholder ferieboliger, velkomstcenter, restauranter, konferencecenter, aktivitetscenter og butikker.

Baggrunden for projektet er at udnytte det unikke areal og bygninger, der tidligere rummede sukkerfabrikken, til at skabe en ferieby, der kan rumme de mange turister, der især med den faste forbindelse til Tyskland, vil komme til det sydlige Danmark.

Turisme skaber arbejdspladser, masser af liv og indtægter til øen og kommunen.

Sukkerfabrikken Møn

”Feriebyen vil skabe fundamentet til en bæredygtig turisme, hvor der gøres plads til flere turister, der besøger øen i længere tid. Vi sætter målrettet gang i udvikling af handelslivet for at understøtte den samlede vision om Sukkerfabrikken Møn,” siger Niels Solon.

Klar til at bygge

Udendørs er der gang i rydningen af området. Helt usædvanligt har projektet fået lov til at etablere en række huse på pæle i Stege Bugt udfor Sukkerfabrikken. Det er blot et af flere unikke tiltag, der kommer i ferieby på området.

På de to sukkersiloer kan der etableres 110 ferieboliger, og de vil alle få en fantastisk udsigt.

”Det bliver vildt spektakulært når det lykkes at få det bygget,” siger Niels Solon.

Sukkerfabriken Møn Rundvisning VEF

Sukkerfabrikken Møn har lavet en samlet udviklingsplan for hele området, og er i gang med samtaler med investorer, der vil skyde penge i projektet.

”Med den rigtige måde at få det udviklet på da vil man kunne fremhæve det helt unikke der er i bygningerne og den historie, der er for hele området. Det kan bliver helt vildt,” siger Niels Solon.

Begejstringen for projektet var stor hos deltagerne fra Vordingborg Erhvervsforening. Efter rundvisningen var der mulighed for at stille spørgsmål til Niels Solon og Bent Lykke, og her var der mange spørgsmål.

Niels Solon

Christian Mellergaard, filialdirektør fra Møns Bank, var meget positiv efter rundturen.

”Jeg synes det har været meget spændende og visionært. Det vil være en kæmpe gevinst for Vordingborg Kommune og hele det sydsjællandske nærområde. Det har været vildt inspirerende – så sæt i gang,” siger Christian Mellergaard fra Møns Bank.

Sukkerfabrik Møn

Der blev også lyttet interesseret under hele rundturen fra en af Møns store jordbesiddere – ejeren af Klintholm Gods.

Carl Gustav Scavenius

”Det er et utroligt spændende projekt, hvor der er lagt mange fine tanker i, som det meste af Møn vil have stor glæde af. Det vil give et kæmpe boost for turismen, erhvervslivet og Møn. Så jeg håber meget det bliver til noget,” siger Carl Gustav Scavenius, godsejer Klintholm Gods.

Peter Hansen fra Øernes revision var også positivt overrasket over projektet selvom han savnede at de var noget længere med finansieringen af hele projektet.

Sukkerfabrik indvendigt

”Der vil komme mange flere mennesker hertil, og det vil påvirke hele forretningslivet, alle butikker, alle håndværkerne. Det kan kun gavne Møn på alle leder og kanter, siger Peter Hansen, direktør for Øernes Revision.

Se interview med reaktioner

Se fotogalleri fra 16-19 mødet hos Sukkerfabrikken Møn