Gennem en årrække har ejer i Proplast i Præstø, Peter Rosenkrands, været aktiv i erhvervslivet i Vordingborg Kommune. Både som direktør og sidenhen ejer i Proplast, men også gennem sit virke i Dansk Industri Sydsjælland som næstformand.

Og ifølge Proplast-ejeren er Vordingborg Kommune de seneste ti år blevet meget bedre til at servicere erhvervslivet.

”Da jeg i sin tid begyndte at have den første kontakt med kommunen, der var kommunen nærmest kun til for borgerne. Det perspektiv, synes jeg har ændret sig. I dag er det lige så afgørende for Vordingborg Kommune at være til for virksomhederne, som skaber arbejdspladser for borgerne. Der er sket et markant skift,” siger Peter Rosenkrands.

Proplast har ad flere omgange haft kontakt med kommunen. Senest har plastvirksomheden i Præstø været interesseret i at købe yderligere ejendomme i byen.

”Der har jeg haft fat i både administration og kommunens medarbejdere for at finde ud af, hvad vil der være af muligheder. Og generelt set, så kører det jo bare smooth. Det, der er frustrerende, er hele den her lokalplansproces, når man som virksomhed vil noget. Men det har jo ikke noget med Vordingborg Kommune at gøre,” siger Peter Rosenkrands og fortsætter:

”I Proplast-regi, er vi meget tilfredse med samarbejdet med kommunen. Og hvis jeg udtaler mig som næstformand i, så er det faktisk det samme, der gør sig gældende,” siger Peter Rosenkrands og tilføjer:

”Og så begynder kommunen nu også at have et større fokus på uddannelse med procesoperatørsuddannelsen, som jo er meget relevant for de virksomheder, der ligger her i vores område.”

Gode strategier

Ifølge Proplast-ejeren er den seneste prioritering og samarbejde med Business Vordingborg et tegn på kommunens vilje over for erhvervslivet.

”Jeg synes den kobling, der i dag er til Business Vordingborg, som skal servicere erhvervslivet, begynder at komme op i et andet gear,” siger Peter Rosenkrands, som desuden pointerer, at Business Vordingborg varetager erhvervsrettet kommunikation og erhvervsfremme i kommunen:

”Når man bedømmer kommunen i erhvervsvenlighedsundersøgelsen, kan man have tendens til at sige, det er Vordingborg Kommune, der skal bedømmes. Men en del ligger også hos Business Vordingborg blandt andet.”

Hvad kan vi selv gøre

Selvom det, ifølge Peter Rosenkrands, går langt bedre med kommunens servicering af virksomheder, er der stadig punkter, hvor Vordingborg Kommune kan forbedre sig. For eksempel mener Proplast-direktøren, at det ville være gavnligt, hvis kommunen undersøgte de sager som går skævt.

”Og så prøve at tage fat i virksomhederne og finde ud af, hvad det var, der gik galt. I stedet for bare at lade det forputte sig. Den der proaktive tilgang, tror jeg, vil hjælpe,” siger Peter Rosenkrands, som desuden har en opfordring til erhvervslivet i Vordingborg Kommune.

”Det er ikke kun kommunen, der har et ansvar. Vi har alle sammen et ansvar for at tale vores kommune op og gøre det bedre. Det er vigtigt også at se de forandringer, som vi har opnået, og huske at anerkende det ved at give en god karakter.”