Der var noget for både øjne, øre og mund da 60 erhvervsfolk fra Vordingborg Erhvervsforening besøgte Oremandsgaard ved Præstø. Her havde godsejer August Hage nemlig planlagt en veloplagt rundvisning fyldt med anekdoter, smagsprøver på gin fra godsets destilleri samt et besøg i godsets smukke gamle hovedhus.

Og August Hage var glad for at have erhvervsforeningen på besøg.

”Det er en kæmpe fornøjelse, at der er så stor interesse for vores produkter og hele det projekt, vi er ved stable på benene,” sagde han.

Under besøget var det især destilleriet Radius, som hører til på Oremandsgaard, der var i fokus. August Hage er én af seks ejere af Radius. Her kom en masse gode spørgsmål og inputs fra de fremmødte erhvervsfolk.

”Der er enormt mange, der kan byde ind med sparring eller ydelser, eller hjælpe os videre til at komme i kontakt med de rigtige. Jeg synes, der er mange, der gerne vil bidrage og hjælpe. Det er fedt, at vi er i et lokalmiljø, hvor man aktivt hjælper hinanden,” sagde August Hage.

Omstilling til håndsprit

I starten haltede det med salget af godsets egenproducerede gin, primært på grund af corona-nedlukning og derfor besluttede ejerne at lægge produktionen midlertidigt om. I stedet gik de i gang med at  producere 450.000 flasker håndsprit.

”Det reddede på mange måder vores biks og satte os frem investeringsmæssigt,” forklarede August Hage under sit oplæg.

Selvom det siden Radius’ etablering i 2016 er gået fremad med omsætningen, er det stadig en lille virksomhed. I 2022 omsatte virksomheden for 6,5 millioner kroner.

”Det har været nogle intense år. Vi satser på at 2023 er året, hvor vi lige akkurat laver små, sorte tal på bundlinjen,” lød forventningerne til omsætningen for 2023.

Det er især på grund af likviditet, at destilleriet er udfordret. Men det skyldes i høj grad Radius’ whiskey- pg brandysatsning. Her skal produkterne lagre i fire-fem år, før de kan sælges.

”Der er der, hvor destilleriet forhåbentlig udvikler sig til en forretning, hvor der er lidt mere ”sund” cashflow,” sagde godsejeren.

Overtog godset i en ung alder

Før August Hage overtog godset, var det faderen Daniel Hage, som var godsejer. I 2012 havde August Hage en dialog med sin far om at skulle overtage godset. Den 24-årige universitetsstuderende kunne sagtens se sig selv overtage godset på sigt, men allerede halvandet år efter døde faderen. Pludselig stod August Hage med en forretning, der havde renteudgifter for 5000 kroner om dagen.

”Det var en rimelig vild overgang. De første fem år skar vi ikke bare ind til benet – vi skar et ben af og haltede videre for at finde nye indtægtskilder” fortalte August Hage.

Siden overtagelsen har godsejeren udviklet en stor virksomhedsportefølje. August Hage er rykket ud af hovedhuset, som nu bliver brugt til alskens arrangementer, bryllupper, ”retreats” og lignende. Oremandsgaard var en gang et stort landbrug. I dag er det 500 ha, men det er ikke godsejer August Hage, der egenhændigt står for godsets landbrug. De indgår i stedet i et fællesskab med andre landbrug på Sjælland gennem ”Sharefarming”.

Godset har også skov- og engområde, samt 20 udlejningsejendomme.