Torsdag den 17. januar 2019 afholdt Erhvervsforeningen den årlige nytårskur på STARS.

Her blev vi budt velkommen af formand Christian Brix-Hansen, som indledte nytårskuren med at fortælle om den positive udvikling, som vi har oplevet de senere år. Formanden informerede samtidig også om, at dette var hans sidste nytårskur som formand i Erhvervsforeningen. Efter 10 år i Erhvervsforeningens bestyrelse – heraf de seneste 5 år som formand – har han besluttet at fratræde og give formandsposten videre.
Christian Brix-Hansen træder ud af bestyrelsen umiddelbart efter generalforsamlingen den 4. april.

Efter denne orientering præsenterede formanden, traditionen tro, de erhvervshighlight der har været i løbet af sidste år. Formanden fremhævede herunder de økonomiske snapshots, som vi oplevede i 2018. Her kunne bl.a. nævnes den robuste vækst i økonomien og en fortsat vækst i BNP’en på 1,8 % samt en vækst i beskæftigelsen, som i 2019 vil sætte ny rekord, hvilket er fantastisk for vores område. Herudover nævnte formanden også den lokal manifestation blandt vores medlemsvirksomheder. Der ses en positiv udvikling hos mange af vores lokale virksomheder. Og det kan bl.a. nævnes, at vi igen i år har gazelle-virksomheder, en Michelin-restaurant samt virksomheder, der vinder erhvervspriser. Derudover er det for nyligt offentliggjort, at vores lokale HHX ligger i top hvad angår løfteevne.

Det er vigtigt, at vi fortsat har fokus på vækst og udvikling. Nu og fremover ligger der nogle store erhvervsmuligheder, som skal gribes. Vi har bl.a. den historiske havneudvidelse i Vordingborg, anlægning af en ny Storstrømsbro, Kriegers Flak med servicehavnen placeret på Møn, elektrificering af jernbanen Ringsted-Rødby, Femern Bælt forbindelsen, afkørsel 41 – etape 2 samt en helt ny mulighed med den nye erhvervsuddannelse, der kommer til Vordingborg. I disse erhvervsmuligheder ligger der et stort potentiale for at skabe flere arbejdspladser til kommunen.

I den forbindelse blev Steffen Steffensen fra Liselund Fontænen inviteret på scenen for at fortælle om et projekt, som ham og Peter Hansen fra Øernes Revision har igangsat. Projektet omhandlede som udgangspunkt skabelsen af 100 flere lokale arbejdspladser. Steffen Steffensen spurgte første gang medlemmerne ved Erhvervsprisen 2018 tilbage i november – efter at han vandt Overraskelsesprisen – om at vi i fællesskab skulle skabe 100 flere arbejdspladser inden for få år. Efterfølgende gik arbejdet i gang, og ved en rundspørge hos blot ca. 23 virksomheder, vil der inden udgangen af 2019 forventeligt kunne skabes hele 55 flere arbejdspladser; og hvis vi stod sammen – kunne vi skabe endnu flere! Dette gav anledning til, at Steffen Steffensen ved nytårskuren løftede antallet endnu mere og afslutningsvist spurgte, om der var stemning for at skabe hele 200 arbejdspladser! – Og det var der.

Herefter trådte formanden på scenen igen og udtrykte opbakning til initiativet, inden han fortsatte sin præsentation. For udover den positive udvikling der er lokalt, ligger der også nogle aktuelle udfordringer i vores område, som vi ikke kan lukke øjenene for. De omhandler Lindholm Udrejsecenter, motorvejen Rønnede-Næstved-Slagelse og folkeskolerne.

Afslutningsvis nævnte formanden, at der – traditionen tro – er flere spændende medlemsaktiviteter at se frem til i 2019. Herunder bl.a. et 16-19 møde hos Isle of Møn Spirits den 21. marts, generalforsamlingen den 4. april, en erhvervsdelegation til Estland den 14.-17. juni og Erhvervsprisen i november 2019.

Aftenen bød herefter på et spændende og lærerigt indlæg ved erhvervsmand og eventyrer, Per Wimmer. Per Wimmer har bl.a. en fortid hos nogle af de helt store virksomheder som Goldman Sachs, McKinsey og MF Global/Man Securities. I dag ejer han tre virksomheder – Wimmer Financial, Wimmer Space og Wimmer Family Office. Derudover er Per Wimmer også Eventyrer med stort E. Han har besøgt mere end 80 lande, har levet med indianerne i junglen i Amazonas og har en særlig interesse for faldskærmsudspring og fart samt rummet.

Denne aften blev vi klogere på og inspireret af de følgende 7 fundamentale værdier, som han arbejder med i det daglige:

1. Tænk ud af boksen. Vær åben overfor ny inspiration.
2. Følg dit hjerte og din passion. Vær autentisk. “Passion er noget af det stærkeste benzin, man kan komme på bålet.”
3. Fokusér og udfør.
4. Tidsdisciplin. Tiden er noget, der bare går. Det er vigtigt at være bevidst over, hvordan man bruger sin tid.
5. Teamwork. Man behøver ikke at være den dygtigste – bare man er omringet af de dygtigste.
6. Tag kalkulerede risici.
7. Inspirer andre. Dette er den vigtigste værdi. Husk at give tilbage og inspirere andre. Gør tingene af det gode hjerte.

De 7 værdier var helt sikkert nogle, som appellerede til mange og var samtidig også værdier, som vi kan anvende i det daglige – både på arbejdet og i det private.

Herefter blev vi taget på en rejse med op i 9.000 meters højde i -60 grader til et faldskærmsudspring over bjergene i Mount Everest; herefter gik turen langt ned under havets overflade til vraget af Titanic; dernæst en tur på landjorden i jagten på at slå verdensrekorden på over 1.000 km/t i “bil” og sluttede af med den hårde træning op til en tur mod rummet. Det var en meget inspirerende og spændende tur – og dét at se videoklips undervejs, gjorde oplevelsen meget levende. – Ikke mindst fordi Per Wimmer under hele turen var iført sin rumdragt.

Aftenen blev rundet af med en smagfuld stående tapasbuffet og fri bar, mens der blev spillet levende musik og netværket en masse deltagerne imellem.
… Og selvfølgelig kørte håndboldkampen Danmark – Norge i baggrunden.