Der gik svamp i Vordingborg Erhvervsforening torsdag eftermiddag, da 35 af foreningens medlemmer besøgte den store svampeproducent Tvedemose i Snesere tæt på Lundby.

Vordingborg Erhvervsforening havde inviteret medlemmerne til endnu et 16-19 møde, og det var et virksomhedsbesøg hos Jens Christian og Kirsten Hansen, der driver svampevirksomheden.

Tvedemose

I formandens fravær bød Peter Rasmussen velkommen til de fremmødte i Tvedemoses frokoststue. Her fik alle besked om, at der var bestemte tidspunkter, hvor frokoststuen var optaget. For selvom klokken var 16.00, var der fuld gang i produktionen. Der arbejdes i tre-holdskift hver dag året rundt, og der leveres friske svampe seks dage om ugen.

Svampekunst

Eftermiddagen startede med en introduktion til svampenes forunderlige verden fra den ene af Tvedemoses ejere Kirsten Hansen. I det skarpe lys fra frokoststuens store vinduer blev erhvervsforeningens medlemmer klogere på svampens latinske betegnelse og dens vækstbetingelser. Det er mycele, hvis nogen skulle have glemt det.

– Er I klar over at svampen hverken er en frugt eller grøntsag? Det er en organisme, forklarede Kirsten Hansen.

Herefter kunne den kvindelige svampeproducent fortælle, at der endnu vides ganske lidt om svampenes verden, og hvordan producenter kan optimere vækstvilkårene for den underjordiske organisme.

– Tit så prøver vi os lidt frem. Så er der noget, der virker, og noget der ikke virker. For eksempel kan vi skrue fem procent op for fugtigheden, og så viser det sig, at det giver dobbelt så stor vækst.

Stor virksomhed

Tvedemose fra luften

Tvedemose er Danmarks største svampeproducent. De producerer 40 tons danske svampe om ugen af højeste kvalitet på bæredygtige principper, og de står for 80 procent af den samlede danske produktion af champignon.

Medarbejderstaben tæller 65 fastansatte, samt 80 ungarbejdere i alderen 15-20 år der er ansat til plukning i helligdage og weekender.

Tvedemose

Virksomheden tager klimaforandringerne seriøst, da det er en af de største udfordringer vi står overfor i nyere tid. Derfor prioriterer Tvedemose bæredygtighed i deres forbrug af ressourcer og deres produktionsmetoder. Derfor besluttede de for 10 år siden, at Tvedemose Champignon skulle produceres uden brug af sprøjtemidler. Alle champignon er nu økologiske.

Svampeproducenten i Snesere er fremsynet. Under 16-19 besøget delte Kirsten Hansen en anekdote, fra dengang Tvedemose begyndte at levere champignon til Irma. Her havde svampeeksperterne en idé. De ville sælge skiveskårede champignon i 100 grams pakker. Det blev mødt med skepsis fra Irma-ledelsen, blandt andet fordi de mente, at størrelsen var i underkanten. Der er ingen, der køber så små pakker med champignon.

– I dag er det ét af vores bedst sælgende produkter, fortæller Kirsten Hansen.

Rundvisning

Efter et fremragende oplæg fra Kirsten Hansen, tog hun erhvervsforeningen med på en rundvisning i svampedyrkningsfaciliteterne samt opbevaringen af de færdige varer. Rundvisningen bød på flere sansemæssigt interessante oplevelser. Det skiftede mellem at gå fra tør luft til at blive ramt af svamperøddernes optimale luftfugtighed, der svarede til at befinde sig i regnskoven.

Desuden bød rundvisningen på utallige udefinerbare dufte. Gæsterne på Tvedemose kunne godt genkende duften af hestepære og komposteret halm, men det hele blandede sig med svampenes finurlige dufte i de høje fem-etagers dyrkningshaller.

Tvedemose

Kirsten Hansen viste også, hvordan svampene plukkes. Med et særligt greb kunne svampedyrkeren nuppe tre svampehoveder ad gangen og med stor præcision fortsatte hendes hænder som piskeris, der pløjede sig gennem metervis af champignon.

Arrangementet sluttede samme sted som det startede: I Tvedmoses frokoststue. Svampeplukkedamerne havde netop forladt lokalet for at fortsætte arbejdet. I stedet kunne Vordingborg Erhvervsforenings medlemmer nyde en sandwich samt drikkevarer fra Møns Bryghus.

Tvedemose

Tak for et inspirerende møde i svampens tegn. Vi ses forhåbentlig igen til næste 16-19 møde.