Siden 1959 har Ny Esbjergvej i Præstø været hjemsted for ekstruderingsfabrikken Knudsen Extrusion. Førhen var det kendt som Palle Knudsen Kunststoffabrik, inden virksomheden i 2019 skiftede navn. Udover navneskiftet har Knudsen Extrusion også fået ny ejer. I 2021 overdrog Christian Knudsen familievirksomheden til administrerende direktør Peter Rosenkrands, som derved blev både ejer og direktør i virksomheden.

Det går godt for Præstø-virksomheden efter ejerskiftet. Knudsen Extrusion er gået fra 35 til 53 medarbejdere, og omsætningen er vokset med 35 procent. Det kunne direktør og ejer i Knudsen Extrusion, Peter Rosenkrands berette, da han tirsdag tog imod Vordingborg Erhvervsforening til 16-19 møde.

”Jeg synes altid, det er spændende at fortælle om ens egen virksomhed. Især til folk, som er interesserede i at høre om det og som bor i samme område,” sagde Peter Rosenkrands.

Knudsen Extrusion producerer og ekstruderer blandt andet slanger og rør i plastkomponenter. Virksomheden har 25 produktionslinjer, der ekstruderer rør, slange og profiler i mange former og størrelser. Deraf navnet Extrusion. Plastkomponenterne sælges til industri, medicinal-, vindmølle-, bil- og fødevareindustrien.

Under 16-19 mødet kunne Peter Rosenkrands fortælle, at virksomhedens omsætning består af 75 procents eksport, hvor Brasilien er deres største marked. De brasilianske kunder er i olieindustrien. Dog forventer direktøren, at olieindustrien fremover kommer til at fylde langt mindre i virksomhedens portefølje.

Derfor er Knudsen Extrusion begyndt at opsøge andre markeder, hvor vindmølleindustrien er én af de nye forretninger.

”Vi er i gang med et paradigmeskift, og det er jo en sindssygt spændende proces. Det var spændende at kunne fortælle om nogle af de tiltag,” sagde Peter Rosenkrands under besøget fra Vordingborg Erhvervsforening.

Vindmølleproduktion

Under besøget fik de 35 fremmødte medlemmer fra erhvervsforeningen en rundtur på ekstruderingsfabrikken i Præstø. Her kunne de blandt andet opleve de maskiner, som producerer forme til produktion af vindmøller.

Når en vindmøllevinge skal støbes, kommer den i en kæmpe form, som er den ene halvdel af vingen. Knudsen Extrusion producerer blandt andet de plastkanaler, som bruges til at introducere epoxyresin ud i formene.

”Vi er også i gang med et projekt inden for bølgeindustri. Jeg synes, det er superinteressant at se, at vi er med i det hele. Vi er inden for olie og gas, men vi har også vind- og bølgeenergi,” sagde Peter Rosenkrands.

Udover at producere til den grønne omstilling er Knudsen Extrusion begyndt at opgøre deres CO2-udledning i tre scopes og er blevet iso 14001-certificeret. Det er en miljøstandard, som blandt andet kræver at virksomheder identificerer og arbejder på at forbedre deres aftryk og påvirkning på miljøet.

”Jeg tror, at dem der ikke gør det, de bliver taget med bukserne ned. Hvis du ikke sørger for at få gjort det her, så bliver det svært,” sagde Knudsen Extrusion-direktøren.

Familievirksomhed

For 20 år siden, inden Peter Rosenkrands startede som salgs- og udviklingschef i Knudsen Extrusion, arbejdede han for en stor fransk plastikkoncern og boede i Paris. Det var her Peter Rosenkrands og daværende direktør Christian Knudsen lærte hinanden at kende. Peter Rosenkrands solgte råvarer til Palle Knudsen Kunststoffabrik gennem den franske forretning.

Fire år efter påtog han sig rollen som administrerende direktør. Der har været en længere dialog med Christian Knudsen om en mulig overtagelse. Den daværende ejer havde ikke selv børn, der stod og ville overtage, og derfor var det naturligt at Christian Knudsen tænkte på en exit strategi. Men det var ikke nogen garanti for, at plastfabrikken skulle sælges til Peter Rosenkrands.

“Der kunne jo være kommet nogen, der havde tilbudt mange flere penge, end det jeg kunne tilbyde.”

Én ting var dog vigtigt for Christian Knudsen. At virksomheden ville bestå lokalt i eller omkring Præstø. For Palle Knudsen Kunststoffabrik har en lang historie med byen, hvor den har ligget i over 60 år.

“Der er selvfølgelig noget hjerteblod forbundet med det. Og hvis han solgte til en kapitalfond, som kom og flyttede virksomheden mod øst, så ville den arv gå tabt,” forklarer Peter Rosenkrands.

Det er ingen hemmelighed, at Peter Rosenkrands tænker i samme baner som sin forgænger. Til forskel har Peter Rosenkrands en mulig arvtager til virksomheden. Sønnen Frederik Svaneberg blev ansat sidste år, og han har givet udtryk for, at han på sigt gerne vil overtage måske endda sammen sin yngre bror.