Jeg vil gerne som formand for Vordingborg Erhvervsforening ønske dig og dine medarbejdere en glædelig jul og et godt nytår. Vi kan se tilbage på et år, som vi ikke glemmer foreløbigt.

2022 kan slutte sig til den efterhånden lange række af begivenhedsrige år med stor påvirkning af såvel vores lokale som det globale erhvervsliv.

Men når vi summer 2022 op kan vi konstatere at det – trods alt – har været et tilfredsstillende år for erhvervslivet i Vordingborg.

• Vi har fået en fælles visionær Erhvervsmasterplan 2030
  • Vores område er med helt i front i kampen for at tiltrække store grønne energivirksomheder
  • Arcadia eFuels har meldt sin ankomst på Vordingborg Havn med en samlet investering på over 7 milliarder kroner
  • Vordingborg kommune tog i 2022 et stort spring op på Dansk Industris liste over erhvervsvenlige kommuner
  • Fælles offensiv for flere arbejdspladser på Vordingborg Kaserne
  • Fortsat høj beskæftigelse i virksomhederne og antallet af arbejdsløse i kommunen er fortsat på et lavt niveau

Tak til Willi Becke

Jeg afløste vores hidtidige formand Willi Becke efter generalforsamlingen tilbage i april.

Der skal lyde en stor tak til malermester Willi Becke for hans engagerede indsats som formand for Vordingborg Erhvervsforening. Han har sat mange aftryk og det vel nok vigtigste så vi resultatet af her i efteråret, da kommunalbestyrelsen stort set enstemmigt vedtog den fælles Erhvervsmasterplan 2030.

Erhvervsmasterplan 2030 vedtaget

Arbejdet med Erhvervsmasterplanen har fyldt meget i erhvervsforeningens arbejde i år. Der er brugt mange ressourcer på at skabe en fremadrettet og visionær plan for erhvervsudviklingen i Vordingborg kommune.

Det er nu lykkedes og Vordingborg Erhvervsforening har nu sammen med Vordingborg Kommune skabt en stærk og fælles Erhvervsmasterplan.

I begyndelsen af marts i år gik det særlige kommunale opgaveudvalg for Erhverv med konservative Jesper Adler i spidsen i gang med det vigtige arbejde at få omsat alle ideerne til en samlet Erhvervsmasterplan 2030 skabt i fællesskab mellem Vordingborg Kommune og Vordingborg Erhvervsforening.

Fire erhvervsfolk var med i udvalget og samarbejdet mellem politikerne, erhvervsfolk og kommunale medarbejdere har været godt og det lover godt for fremtiden.

Arbejdet er lykkedes godt og jeg er som formand for erhvervsforeningen og direktør for en af kommunens virksomheder glad og stolt over det gode resultat.

Tak til alle, der har knoklet med at lave Erhvervsmasterplanen.

Mere erhvervsvenlig kommune

Årets vel nok bedste nyhed kom i september, da 2022 udgaven af Dansk Industris undersøgelse af erhvervsklimaet i landets kommuner blev offentliggjort.

Efter flere år med bundplaceringer tog vi i 2022 et tigerspring på 28 pladser op ad listen og Vordingborg kommune fik en 55. plads på listen over erhvervsvenlige kommuner i Danmark.

Det er en virkelig god nyhed, og jeg er glad for at erhvervslivet har kvitteret positivt for det konstruktive samarbejde, der har været mellem kommunen og erhvervslivet gennem det seneste år. Der er arbejdet hårdt på at forbedre erhvervsvenligheden, og det er helt fortjent, at vi allerede nu ser en klar forbedring.

Og vi skal videre og højere op på ranglisten. Det arbejde fortsætter vi med i 2023 og de næste mange år.

Erhvervspris uddeling

2022 nærmer sig sin afslutning og vi kan puste ud og gøre os klar til et meget spændende 2023.

Vi skal senere 26. januar uddele to prestigefyldte erhvervspriser til TO virksomheder i kommunen, der hver især har gjort en forskel – samt overraske en person, forening eller virksomhed med Overraskelsesprisen.

Det er en aften jeg som erhvervsmand ser meget frem til.

Vi har samlet kræfterne denne gang, hvor vi samme aften i Den Bøhmiske hal i den tidligere Sukkerfabrikken Møn laver en eksklusiv prisfest og nytårskur for at kunne fejre virksomhederne og erhvervslivet på den bedst mulige måde.

Vordingborg Erhvervsforenings bestyrelse ser frem til at fortsætte arbejdet omkring erhvervsudviklingen i samarbejde med Vordingborg Kommune, Business Vordingborg og alle virksomhederne i kommunen.

Tak til medlemmerne af Vordingborg Erhvervsforening for den fortsat store opbakning.

Jeg ønsker alle en glædelig jul og et godt nytår og jeg håber vi ses til Erhvervspris uddelingen 26. januar 2023.

Jacob Møller

Formand, Vordingborg Erhvervsforening

Tilmelding:

Tilmelding senest mandag 19. januar 2023.