Insatech modtager Erhvervsprisen for 2021

Det blev instrumentvirksomheden Insatech i Bårse, der modtog Erhvervsprisen 2021.

Insatech modtager Erhvervspris 2021

Borgmester Mikael Smed overrakte Erhvervsprisen 2021 til Insatechs administrerende direktør Jacob Møller ved en velbesøgt prisfest torsdag aften på Idrætshøjskolen Bosei i Præstø.

I motiveringen for prisen sagde Mikael Smed på vegne af dommerkomiteen:

Insatech har efter en årrække med central beliggenhed i Vordingborg bygget nyt domicil i Bårse og dermed bevist, at den prioriterede at blive i Vordingborg Kommune.

Efter en velgennemført flytning er der stigende vækst i virksomheden. Det er en virksomhed der beviser, at der er grundlag for at drive en vidensvirksomhed her i kommunen og vi værdsætter at virksomheden med vækst har hjemme her i kommunen. Endelig har virksomheden stort fokus på eksport og på innovation.

Erhvervsprisen i Vordingborg kommune uddeles hvert år til en virksomhed, der har gjort det godt.

Prisen uddeles af Vordingborg Erhvervsforening, Vordingborg Kommune, Møns Bank, Lollands Bank og Vordingborg Erhverv.

Dommerkomiteen havde nomineret Vordingborg Havn, Henrik Hansen Automobiler, Lendemark Brugsforening, Finmekanisk Fabrik samt vinderen af Erhvervsprisen 2021 Insatech.

Den Grønne Pris til Ucomposites

Den Grønne Pris blev uddelt for første gang, og tre virksomheder var nomineret til prisen.

Virksomhederne Økoladen, Klintholm Gods og Ucomposites var nomineret til prisen. Prisen blev overrakt og motiveret af Susan Thydal fra Vordingborg Kommune.

Vinderen blev Ucomposites, der ligger på Bogø. Det er en pioner virksomhed indenfor genbrug af glasfiberaffald fra vindmøllefabrikker i hele Europa.

Ucomposites modtager Den Grønne Pris

Det er en unik virksomhed, der er blevet skabt på Bogø – en virksomhed med hele verden som marked og med en teknologi og et produkt, der i den grad løser et stort affaldsproblem i forbindelse med den grønne omstilling.

En virksomhed, der er bygget op fra bunden af grundlægger og direktør Jakob Grymer Tholstrup og den er nu klar til at erobre verden med Bogø som centrum for missionen.

Susan Thydal sagde i begrundelsen for at give Den Grønne Pris til Ucomposites:

”Den Grønne Pris går i år til en virksomhed, som virkelig har formået at skabe forretning med baggrund i den grønne omstilling. At det grønne fundament kan udnyttes til en solid eksportvirksomhed, gør at vi ikke har været i tvivl om valget af Ucomposites,” sagde Susan Thydal.

Overraskelsesprisen til Møn Surf

Aftenens tredje pris var den såkaldte overraskelses pris. Overraskelsesprisen er en pris, som kan gå til en virksomhed, en person, et projekt eller lignende.

Denne pris er især speciel at uddele, da det ikke på forhånd er givet, at det skal være en virksomhed, som ved de andre to priser.

I år går Overrækkelsesprisen dog til en iværksættervirksomhed som er drevet af to ildsjæle.

Det var Møn Surf, der til deres store overraskelse kom op af hatten, da direktør for Vordingborg Erhverv Bolette Christensen afslørede valget.

Møn Surf modtager Overraskelsesprisen 2021

Bolette Christensen sagde blandt andet i begrundelsen for valget af Møn Surf:

”Det er ikke kun et sted virksomheden opererer. Det er faktisk muligt at opleve virksomhedens aktiviteter ved Klintholm Havn, nær Møns Klint, på Farø og ved Ulvshale. Til trods for at hele verden har været deres lege-, lære- og arbejdsplads, har de valgt hjemsted for deres virksomhed på Klintholm Havn. Tak fordi I valgte Vordingborg Kommune til jeres virksomhed,” sagde Bolette Christensen ved prisuddelingen.

Møn Surf er et fantastisk eksempel på den store verden, der kommet til Vordingborg kommune. Bag Møn Surf står amerikanske Patrick og norske Kesia der med Klintholm Havn som udgangspunkt er i fuld gang med at gøre det til en god forretning at lære turister som alle os andre at surfe.

Der var mere end 100 deltagere i prisuddelingen, der fandt sted på Idrætshøjskolen Bosei i Præstø torsdag aften. Gæstetaler ved prisuddelingen var Connie Hedegaard, der talte om grøn omstilling. Connie Hedegaard er tidligere minister og EU klimakommissær.

Se video fra prisuddelingen

Dommerkomitéen 2021
Finn Petersen, Erhvervschef, Lollands Bank
Bart Gyldenløve Roetink, Erhvervschef, Møns Bank