Onsdag den 26. april 2017 fra kl. 17:00-19:00 deltog 25 af foreningens medlemmer i et arrangement på Danmarks Borgcenter, hvor vi fik fornøjelsen af at få en rundvisning i “Vikingernes Metropol”.

Det var afdelingsleder Thomas Tram Pedersen, som stod for rundvisningen i vikingeudstillingen i den første time af aftenens arrangement.

Vi blev klogere på, hvilke interessante fund fra Hedeby, som man gjorde sig i vikingetiden. Man fandt blandt andet støbeforme til at lave smykker, rester af legetøj og våben – heriblandt sværd, som vikingerne havde en tradition for at navngive. Herudover fandt man glasperler – som er et af Hedebys kendetegn.
I vikingetiden var Hedeby et stort handelsområde. Man importerede råstoffer fra nord, og metalarter samt keramik fra vest. Hedeby har haft varer fra hele verden, og det var primært luksusvarer, der blev handlet med.

Herudover blev der under rundsvisningen delt spændende fortællinger omkring kongerne og magtfordelingen i middelalderen.

Efter rundvisningen i Vikingernes Metropol, blev vi vist op til Café og restaurant Borgen, hvor vi fik 2-retters middag bestående af en smagfuld tapastallerken med tilhørende drikkevarer, og herefter til desssert blev der serveret en lækker Gateau Marcel – en fransk chokoladekage. Begge retter var lidt rustikke, som passede perfekt til aftenens vikingetema!
Under middagen fik deltagerne rig mulighed for at netværke med hinanden!