Torsdag den 15. november afholdt Erhvervsforeningen – i samarbejde med Lollands Bank, Møns Bank, Vordingborg Erhverv og Vordingborg Kommune – årets Erhvervspris-arrangement!

Det var en interessant og stemningsfyldt aften, hvor vi for tredje år i træk blev budt velkommen af aftenens toastmaster – formand for dommerkomitéen og bestyrelsesmedlem i Vordingborg Erhvervsforening, Willi Becke.

Efter en fin velkomst gik vi direkte til uddelingen af årets første pris, som i år var Overraskelsesprisen 2018. Denne pris blev uddelt til en person – en person, som har været og fortsat er med til at udvikle erhvervet i kommunen, og som står i front for mange udviklingsprojekter. Det er samtidig en person, der arbejder for at skabe lokale arbejdspladser, og som indtil videre har skabt hele 50 arbejdspladser i kommunen.
– Overraskelsesprisen 2018 gik til Steffen Steffensen! – En pris, der blev overrakt af Borgmester Mikael Smed.

Herefter gik vi videre til uddelingen af prisen som Årets Mikrovirksomhed 2018 og en check på 10.000 kr. De nominerede til prisen var Isle of Møn Spirits og Sydsjællands Kistefabrik ApS.
– Her løb Isle of Møn Spirits med prisen som årets mikrovirksomhed 2018! – Prisen blev overrakt af formand, Udvalget for Turisme, Udvikling og Erhverv, Susan Thydal.

Der var flere årsager til, at det netop var Isle of Møn Spirits, der løb med prisen. Isle of Møn Spirits er en virksomhed, der har formået at ramme “tidsånden” ved at producere et stærkt kvalitetshåndværk baseret på lokale naturlige råvarer. Virksomheden fortjener anerkendelse for at have skabt et nicheprodukt med udnyttelsen af lokale og naturlige råvarer til at frembringe den gode smagsoplevelse.

Den næste pris, der blev uddelt var den store Erhvervspris 2018 og en check på 50.000 kr. De nominerede til Erhvervsprisen i år var Jens H. Hansen ApS, Vordingborg, Stege og Lundby Apotek, Preben Andersen Vognmands- og Renovationsforretning ApS, Bryghuset Møn ApS og El-Comp ApS.
– Vinderen af dette års Erhvervspris 2018 blev Preben Andersen Vognmands- og Renovationsforretning ApS – En pris, der blev overrakt af Borgmester Mikael Smed.

Årsagerne her var mange. Preben Andersen Vognmands- og Renovationsforretning ApS er en virksomhed, som man virkelig kan kalde solid og veldrevet, og som de senere år har formået at levere et pænt overskud. Det er ydermere også en virksomhed, som har været og stadigvæk er et stort aktiv for vores lokalområde.

Efter prisoverrækkelserne kom borgmesteren igen på scenen – denne gang for at lykønske alle prisvinderne og udtrykke sin stolthed over den store erhvervsudvikling, vi oplever i vores kommune og de mange virksomheder – store som små – der klarer sig godt. Dette gav anledning til, at borgmesteren løftede sløret for en ekstra overraskelse, som skulle bemærkes og anerkendes. I år var der en ekstra pris, som skulle uddeles – Udmærkelsesprisen 2018.
– Udmærkelsesprisen 2018 gik til Dansk Kvalitets Brolægning ApS med deres to lærlinge, er på vej til Dronningen.

Herefter fik vi en lækker middag, kreeret af Hotel Frederiksminde, hvor der blev netværket en masse deltagerne imellem.

Efter middagen og som afrunding på en begivenhedsrig aften, fik vi fornøjelsen af et skarpt politisk indlæg ved europaekspert og tidl. energi-, klima- og ligestillingsminister Lykke Friis, efter at Peter Thøgersen, Erhvervschef for Lollands Bank, med et smil på læben havde bedt hende gøre rede for, hvornår der kommer en forbindelse til Femern – Dosenbier Verbindung, som hun kaldte den.

Det europæiske landskab er politisk set en lidt skyet affære, ifølge Lykke Friis, og det med forbindelsen var ikke nødvendigvis helt nemt at svare på. Det kom blandt andet meget an på, om Angela Merkels efterfølger skulle blive en af partifællerne, eksempelvis partiets generalsekretær Annegret Kramp-Karrenbauer, kendt som AKK, eller det mere miljøorienterede parti Die Grünen – for så kunne det godt blive lidt op ad bakke. Mange anlægsprojekter i Tyskland er faldet på grund af miljøhensyn. Hvis vi alle kunne lære at sige Ar-Kar-Kar (AKK), så ville det i hvert fald nok være bedst.

Men oplægget kom også omkring international politik i et bredere perspektiv. Med et humoristisk håndelag kom Friis omkring alt fra genforeningen af Tyskland, Nato-samarbejdet, ”Europa-hæren”, som ikke findes og Brexit med et Storbritannien, som gerne både vil være inde og uden for Europaparlamentet til kontroversielle præsidenter, som bruger nationer som stødballer i et billiard-spil, i modsætning til rent faktisk at samarbejde.

Det var alt i alt en stemningsfyldt aften, hvor der blev netværket på kryds og tværs.

Dommerkomiteen i 2018 bestod af:
Erhvervschef Peter Thøgersen, Lollands Bank
Erhvervschef Bart Gyldenløve Roetink, Møns Bank
Formand, Udvalget for Turisme, Udvikling og Erhverv Susan Thydal, Vordingborg Kommune
Direktør Susanne Kruse Sørensen, Vordingborg Erhverv A/S
Udviklingschef Steen Sørensen, Vordingborg Erhvervsforening