Torsdag den 21. marts 2019 afholdt Vordingborg Erhvervsforening årets første 16-19 møde hos sidste års vinder af prisen som Årets Mikrovirksomhed – Isle of Møn Spirits.

Der var fuldt booket til arrangementet med lige over 30 deltagere, der var mødt spændte op for at høre historien bag den lokale gin- og snapsevirksomhed.

Besøget indledte med en velkomst ved formand Christian Brix-Hansen, der havde set frem til at besøge sidste års vinder.

Herefter blev vi budt varmt velkommen af indehaverne og gin-entusiasterne Sara og Uffe Skaaning Lind i deres fine destilleri i Askeby på Møn, hvor vi fik en interessant præsentation af virksomheden og deres historie bag, hvordan det hele startede for blot lidt over 2 år siden (i 2016). – En idé, der startede med at de ville fremstille deres egne tonics til gin, da de ikke syntes, at man kunne købe nogle rigtig gode danske tonics. Herefter udviklede det sig, og idéen om så at fremstille deres egen gin opstod – en gin der skulle fremstilles udelukkende på anvendelsen af lokale botaniske ingredienser fra Møn. Undervejs i processen med, at de skulle lære, hvordan man destillerer, var det vigtigt for dem, at de begge kunne det hele, dvs. alle processerne som at indsamle, destillere, blande og pakke.

På blot få år har virksomheden fået succes med deres lokale gin og snaps, der ligger i den lidt dyre  – men også fine ende af gin-skalaen. I dag leverer virksomheden produkter til mere end 40 forhandlere rundt omkring i landet.

Dernæst blev vi delt op i to hold, hvor det ene hold gik med Uffe ned i destilleriet for at få smagsprøver og en introduktion til deres processer i gin-fremstilling, mens det andet hold blev og fik en dybere præsentation af virksomheden af Sara, inden det blev deres tur til at se destilleriet og få smagsprøver. Der var en stor interesse for de forskellige gin og snaps, og vi fik alle mulighed for at få smagsprøver af deres brede udvalg af gin, snaps og tonics.

Flere af os var overraskede over, hvor mange forskellige slags af både gin og snaps virksomheden producerer. Af gin fremstiller de følgende 4 varianter: Isle of Møn Gin, Isle of Møn Sloe Gin, Isle of Møn Oak Gin og Isle of Møn Wild Rose Gin. Af snaps fremstiller de følgende 6 varianter: Isle of Møn Valnødde Snaps, Isle of Møn Dild Snaps, Isle of Møn Kirsebær Snaps, Isle of Møn Sødskærm Snaps, Isle of Møn Havtorn Snaps og Isle of Møn Fanefjord Snaps.

Efter en interessant præsentation af virksomheden og rundvisning i destilleriet, takkede formand Christian Brix-Hansen for, at Erhvervsforeningen måtte komme på besøg.

Under hele besøget var der en rigtig god stemning, og traditionen tro sluttede vi mødet af med fælles spisning, hvor der som sædvanlig var rig mulighed for at netværke deltagerne imellem.