Vordingborg Erhvervsforening afholdt i torsdags, den 12. januar 2017, foreningens årlige nytårskur med et spændende indlæg ved Danmarks mest vindende cykelrytter, Rolf Sørensen.

Nytårskuren blev for andet år i træk afholdt i de hyggelige omgivelser hos Johanneberg i Bakkebølle.

De over 100 deltagende medlemmer af Vordingborg Erhvervsforening blev indledningsvis budt en velkomstdrink i Johannebergs stemningsfyldte stuer, hvor de hurtigt fik netværket med hinanden.

Omkring kl. 18:00 blev medlemmer og gæster budt velkommen af foreningens formand, Christian Brix-Hansen, som indledte med at ønske godt nytår og nævnte milepæle for året 2016 samt kiggede frem mod året 2017.

Herefter præsenterede formanden aftenens program, der startede med et indlæg ved Borgmester Knud Larsen, som efter 43 år i kommunalbestyrelsen, heraf næsten 15 år som borgmester, går på pension efter den indeværende periode. Det var derfor hans sidste deltagelse ved nytårskuren som borgmester.

Under borgmesterens indlæg, kom der flere emner på banen, heriblandt nævnte han, hvor glad han var for samarbejdet med Vordingborg Erhvervsforening, samt hvor tilfreds han var med den fortsatte erhvervsudvikling i kommunen. Knud Larsen fremhævede også positiviteten omkring samarbejdet med de nærliggende kommuner – Guldborgsund, Næstved, Faxe og Ringsted. Borgmesteren afsluttede sit indlæg med at informere om, at der er spændende og positive ting på vej i kommunen.

Efter borgmesterens indlæg, indledte formanden til den næste taler, som skulle på banen. Valget af indlægsholder i år var gået på at stille skarpt på kampen inden for sportens verden – nærmere betegnet kampen ude på landevejene. Dette var et bevidst valg efter DM i cykling har været afholdt i kommunen to gange inden for få år, samt at vi har tre danske verdensmestre i landevejscykling og på mountainbike plus har vundet en sølvmedalje ved OL. Det har derfor været oplagt at invitere Danmarks mest vindende cykelrytter, Rolf Sørensen til at holde oplæg.

Rolf Sørensen indledte sin præsentation med at vise en film om cykelverdenen, hvorunder han løbende forklarede og kommenterede på filmen. Rolf Sørensens indlæg havde sit hovedfokus på hans professionelle og succesfulde cykelkarriere med inklusion af vigtige elementer, som spillede en afgørende rolle for hans vej til succes.

Rolf lagde meget vægt på, at cykling for ham ikke var et arbejde. Som Rolf selv sagde:
”… For mig har det altid været glæden ved det og selvfølgelig passionen og lidenskaben og alt det, som hører med for at nå det. Det har aldrig været et arbejde for mig – aldrig nogensinde.”

Rolf fortalte, hvilke vigtige elementer der skal være til stede, når man skal være en god cykelrytter. Det er vigtigt at have fysikken med. Den er afgørende, når man skal kæmpe for sejren. Rolf understregede vigtigheden af at spise korrekt, sove og restituere. Dette har været vigtigt for hans karriere, hvor der blev cyklet 90-100 cykelløb på et år.
”I min verden – for at få det mentale overskud og det psykiske velvære, så skal du have fysikken med. Det har været et must for os, men det er stadigvæk i dag på den måde, jeg prøver at leve mit liv.”

Flere gange igennem hans indlæg, nævnte han ordene ”passion” og ”motivation” som vigtige faktorer for succes, ligesom han dragede paralleller mellem cykelsporten og erhvervslivet mht. eksempelvis teamwork og fælles målsætninger.

Som Rolf Sørensen afsluttede med at sige, efter han havde fortalt sin historie om de 17 sæsoner som professionel cykelrytter:
”Jeg synes, at det har været en fantastisk tid.”

Formanden rundede aftenens program af og tilføjede datoen for årets generalforsamling, som vil finde sted den 6. april 2017 på ZBC med forudgående spisning på Restaurant Babette.

Efter aftenens program foregik udlevering og signering af Rolf Sørensens bog ”Cykling Con Amore” i den hyggelige pejsestue, hvor størstedelen af deltagerne stod klar til at få deres bog signeret.

Nytårskuren sluttede af med lækker mad, som gæsterne kunne nyde godt af, mens de netværkede med de øvrige medlemmer og gæster.
Det nye år blev igen i år fejret med manér!