Besøg Nature Energy på Køng Biogas

Køng Biogas

I Køng er den grønne omstilling meget konkret, nu hvor Nature Energys biogasanlæg snart står færdigt. Produktionen er grøn biogas gik i gang efter påske, og inden længe står hele anlægget færdigt.

Nature Energy inviterer Vordingborg Erhvervsforening på besøg og vil fortælle om produktion af grøn og bæredygtig biogas, som erstatning for såvel den fossil naturgas og for at gøre os uafhængige af russisk gas.

Den Grønne energisektor er en vækst industri vi ikke har set magen til i mange år. Vind, sol og biogas er alle tre store sektorer, der i de kommende år vil skabe mange arbejdspladser i Vordingborg kommune.

Vordingborg kommune har været på forkant hidtil. Det var derfor milliardkoncernen Nature Energy valgte Køng til deres første anlæg på Sjælland. Området var allerede udpeget som område til biogasproduktion og derfor meget oplagt at placere sig der.

På grund af at området ved Køng Biogas fortsat er en byggeplads skal man bære sikkerhedssko under rundvisningen, så vi vil bede dig om at have sikkerhedssko med!

Program:

Sted:           Nature Energy Køng A/S, Næstvedvej 392, 4700 Næstved

Kl. 16.00     Ankomst og foredrag samt rundvisning

Kl. 17.30     Sandwich & drikkelse samt netværk

Kl. 19.00     Afslutning og tak for i aften

Tilmelding:

Senest torsdag den 2. juni 2022. Dette arrangement er forbeholdt medlemmer. Nye medlemmer er altid velkomne.

Vi glæder os til at se dig.

Anlægget i Køng er et stort anlæg

Anlægget i Køng er designet til at producere godt og vel 20 millioner kubikmeter biogas, hvilket er en ret stor mængde.

”Hvis man måler med andre biogasanlæg i Danmark, så er det et af de største anlæg målt på den mængde gas der produceres. Vi kan producere gas 365 dage – 24 timer i døgnet uanset om vinden blæser eller solen skinner,” siger Jesper Bundgaard, vicedirektør Nature Energy.

Køng Biogas bliver også en stor arbejdsplads. På anlægget vil der være cirka 50 fuldtidsstillinger.

”Det er ikke alle arbejdspladser, der specifikt er på anlægget. Vi har en driftsorganisation og vi har nogle chauffører, der kører biomasse til og fra anlægget. Derudover gør vi også brug af en række lokale virksomheder. Vognmænd, håndværksvirksomheder og servicevirksomheder der alle skal bidrage til at anlægget køre de næste 30 år,” siger Jesper Bundgaard.