Tirsdag den 8. juni 2021 inviterede Vordingborg Erhvervsforening alle medlemmer til et spændende møde hos Vattenfall på Klintholm Havn. Der var dækket fint op til os i Vattenfalls lagerhal, og 50 gæster mødte op på den fine solskinsdag. Arne Rahbæk, presseansvarlig fra Vattenfall, gav os et godt indlæg omkring deres arbejde med projektet på Klintholm Havn og Kriegers Flak samt lidt historik omkring selskabet.

Da Arne startede hos Vattenfall for 14 år siden, var der 100 ansatte. I dag er de ca. 23.000 ansatte, hvoraf ca. 1000 er beskæftiget i Vind-afdelinge – 350 af dem arbejder i Danmark.

Kriegers Flak, som p.t. er Danmarks største vindmøllepark, fik grundlovsdag den 5/6-21 sat den sidste mølle op. Det var lidt før tidsplanen, så opgaven med Kriegers Flak er forløbet rigtig godt. Der er i alt 72 vindmøller i parken, og hvis du går en tur på Møns Klint, kan parken ses fra kysten. Parken er placeret 15-40 km øst for Møn. Den har en installeret effekt på 600 MWh, hvilket gør parken i stand til at levere el til omkring 600.000 danske husholdningernes årlige forbrug. Anlægsprisen er på omkring 1-1,3 milliarder euro.

Glædeligt fortalte Arne, at opførslen af Kriegers Flak samt servicering har givet området en masse lokale jobs, og de vil meget gerne have lokale til at arbejde for dem, hvilket er rigtig godt for vores område. Efter Arnes gode indlæg blev vi delt op i to hold og fik en rundvisning af site manager Morten Skouboe og service lead Michael Vilhelmsen. Vi kom ombord på deres CTV’er, som er deres båd, der sejler medarbejderne frem og tilbage til vindmøllerne.

Efterfølgende var vi rundt i den nye bygning og se alle deres faciliteter samt kontor. En medarbejder viste deres sikkerhedsudstyr, som har høj prioritet, når man arbejder i offshore branchen.

Alt i alt kan vi sige, at det var et rigtig godt besøg hos Vattenfall. Deltagerne gik hjem med et godt indblik og viden om offshore industrien samt arbejde med vindmøller. Vattenfall havde sørget for god afslutning med sandwich og vand. Sæt allerede nu kryds i kalenderen – næste arrangement er den 16. september 2021 kl. 16.