Tirsdag den 14. maj 2019 besøgte Erhvervsforeningen sidste års erhvervsprisvinder Preben Andersen Vognmands- og Renovationsforretning ApS.

Denne eftermiddag stod på en spændende indsigt i en ældre virksomhed, som også er blandt kommunens større virksomheder.

Eftermiddagen indledte med en velkomst ved den nye formand, Willi Becke, som havde set frem til at besøge sidste års erhvervsprisvinder. Herefter blev ordet givet videre til ejerne John og Steen Andersen.

John stod for at præsentere den familiedrevne virksomhed, der blev etableret tilbage i 1921 af H.C. Andersen og senere overtaget af hans søn Preben Andersen i 1960. I dag er det sønnerne til Preben Andersen, John Andersen og Steen Andersen, der ejer virksomheden, og de har godt 60 medarbejdere fordelt hos Preben Andersen Vognmands- og Renovationsforretning ApS i Vordingborg og Axel Hansen Transport A/S i Holbæk.

Virksomheden har i alt 41 trækkende biler og 18 anhængere. Virksomheden har mangeartede opgaver, der heriblandt består af indsamlingsopgaver på 4500-5000 adresser ugentligt, tømning af kuber og nedgravede containere i 6 kommuner, tømning på 16 genbrugspladser, indsamling af farligt/klinisk riskoaffald i AffaldPlus, Refa og Norfors kommuner. Ydermere har virksomheden også daglig udkørsel af rustfrit stål for Damstahl på Sjælland, Lolland-Falster og Møn.

Deres visioner og forretningsgrundlag bygger på at kunne udføre alle transport- og indsamlingsopgaver inden for fast affald, betjene både private og offentlige kunder inden for feltet, kunne dokumentere alle deres ydelser, og at være på forkant hvad angår IT, m.v.

Gennem tiden har virksomheden stået for opkøb af en række virksomheder. John Andersen viste den lange liste af virksomheder, som de har opkøbt i tidens løb. Hertil fortalte John også, hvor meget virksomheden og processerne har udviklet sig fra anvendelsen af hestevogne i de tidlige leveår til anvendelse af lastbiler. De ved, at det i dag kræver gode IT systemer at drive en så stor virksomhed. “Det kræver meget IT at styre sådan en virksomhed som vores.”, som John Andersen sagde. Virksomheden registrerer alle deres tømninger, således de kan føre kontrol og kan indrapportere til kommunen.

Efter virksomhedspræsentationen blev vi opdelt i to grupper og fik en interessant rundvisning af John og Steen udenfor for at se deres lastbiler og containere.

Som afslutning på virksomhedsbesøget blev vi budt på gode sandwich og drikkevarer, mens der blev netværket en masse. Til turen hjem fik vi alle en sjov minicontainer fyldt med bolcher.