Tirsdag den 30. oktober 2018 afholdt Vordingborg Erhvervsforening årets sidste 16-19 møde hos Biscas hovedkontor og bageri i Stege. Det var et utroligt spændende 16-19 møde med en stor tilslutning på over 50 deltagere, og hvor vi kunne melde fuldt booket.

Mødet indledte med, at formand Christian Brix-Hansen, fortalte, at han og de øvrige foreningsmedlemmer havde set rigtig meget frem til virksomhedsbesøget hos kommunens største private virksomhed, og at det efterhånden er nogle år siden, at Erhvervsforeningen har været på besøg hos Bisca. Bl.a. glædede han sig til at se de nye, store lagerhaller, som er blevet bygget siden sidste besøg, samt til at høre nærmere om Biscas planer for fremtiden.

Herefter blev vi budt varmt velkommen af Marketingdirektør Tina Møller, inden vi blev delt op i to hold til rundvisning i bageriet. Rundvisningen blev ført af Produktionschef Thomas Hansen og Chefbagermester Jørgen Arne Petersen. Inden rundvisningen skulle vi alle iføre os fine hvide kitler og hårnet samt skoovertræk, som vi havde på under rundvisningen i bageriet. Det var en yderst god og informativ rundvisning, hvor vi fik lov til at se store dele af bageriet – herunder deres igangværende produktion af æbleskiver, som virksomheden producerer 600 tons af årligt, småkager og tvebakker. Under hele rundvisningen var der en fantastisk duft, som gav mange af os lyst til snart at spise årets første æbleskiver. Gennem hele rundvisningen var der en rigtig god atmosfære.

Efter rundvisningen stod Adm. Direktør Jesper Hvid-Hansen, klar til at fortælle om virksomheden. Her fik vi bl.a. indsigt i virksomhedens historie, der rækker mere end 125 år tilbage – helt tilbage til 1890 – hvor kage- og kiksevirksomheden Karen Volf blev grundlagt i Hellerup. I 1960’erne flyttede bageriet til Stege, og i 1997 skiftede virksomheden navn til Bisca A/S. I dag har virksomheden ca. 350 medarbejdere og er ejet af det norske selskab Scandza AS. Bisca er beliggende to steder i Danmark – hovedsædet er placeret i Stege og deres salg- og marketingafdeling ligger i Albertslund.

Under præsentationen fik vi også indsigt i virksomhedens brede sortiment. Indtil for nylig har virksomheden haft over 500 varenumre, som de har valgt at skære ned til ca. 300 varenumre – for at fokusere på de varer, der er størst afsætning i. Som Jesper sagde: ”Det er forbrugerne der bestemmer, hvad der produceres.” Det er netop det sortiment, som forbrugerne foretrækker, som virksomheden vil sætte lidt ekstra fokus på fremover.

Uanset produkt – om der er tale om småkager, kiks eller tarteletter m.m. – har virksomheden altid fokus på, at kvaliteten er i top. – For kvalitet vil Bisca ikke gå på kompromis med! Dette ses også i, at virksomheden er leverandør til Det Kongelige Danske Hof.

Ud over at have stort fokus på at alle deres produkter skal være af høj kvalitet, har virksomheden også stort fokus på medarbejdertrivsel, da visionen er, at medarbejdere, der er passionerede om deres arbejde, leverer.

Herefter beskrev Jesper, hvordan Bisca – udover at beholde et stort fokus på hjemmemarkedet – er i gang med en målrettet eksportstrategi, med specielt stort fokus på resten af Norden samt det hastigt voksende kinesiske marked.

Jesper rundede præsentationen af med oplæg til dialog og spørgsmål. Og spørgsmål var der mange af. Det var alle spørgsmål af interesse, der fokuserede på deres produktion og målsætninger for fremtiden. Produktionsdirektør Jesper Arentoft Ahrenkiel deltog også i at besvare spørgsmål vedrørende produktionen.

Efter virksomhedspræsentationen bød Bisca på lækre sandwich fra Slagter Stig & Co. og samt diverse drikkevarer. Som altid var der rig mulighed for netværk deltagerne imellem. Som afslutning på virksomhedsbesøget, fik alle deltagerne hver en flot goodie bag med lækkerier fra bageriet.

Christian Brix-Hansen takkede for et virkelig interessant og lærerigt virksomhedsbesøg, ønskede Bisca held og lykke med den spændende eksportstrategi og gav Jesper Hvid-Hansen, Tina Møller, Thomas Hansen, Jørgen Arne Petersen og Jesper Arentoft Ahrenkiel hver en gavekurv.