Det grå vejr klarede op og solen kom frem, da vi sejlede med færgen Ida til 16-19 møde. Vi samlede 80 erhvervsfolk torsdag eftermiddag, som steg ombord til en lidt anderledes tur. Normalt sejler færgen Ida mellem Bogø og Stubbekøbing, men denne eftermiddag var den gamle træfærge chartret af Vordingborg erhvervsforening til at sejle til Vordingborg, hvor de mange erhvervsfolk skulle se byggeriet af den nye Storstrømsbro på helt tæt hold. Med ombord var også Vordingborgs havnedirektør Jan Jaap Cramer og projektleder fra Vejdirektoratet Ulrik Winther Blindum, der er koordinator for besøgscenteret på Storstrømsbro byggeriet.

Som vi sejlede mod Vordingborg, passerede vi både Farøbroen og den nuværende Storstrømsbro. Et særsyn, som Ulrik Winther Blindum fortalte mere om. Vi ser normalt ikke detaljerne på begge broer, når vi kører over dem. Alle ombord på færgen Ida kunne ved selvsyn konstatere, at Storstrømsbroen er en flot, men også en meget gammel og slidt bro.

Vejret blev fortsat sig bedre og bedre efterhånden som Ida nærmede sig byggepladsen for den nye Storstrømsbro, der ligger på landanlægget på Masnedø. Ulrik Winther Blindum fortalte indsigtsfuldt om, hvordan broen bliver bygget. De to første fag på Falstersiden er de godt i gang med at støbe, og de skal snart i gang med at støbe selve brodækket. Der er også støbt landfæste på Masnedø, hvor brobyggerne i de store haller er i fuld gang med at støbe de store og lange brofag.

På Masnedø er de i gang med at støbe fundamentet til den ene af de to pyloner, der skal sejles ud og sænkes med på havbunden. Fundamentet er stort, og selv på afstand ser det kolossalt ud. Det er 34 gange 42 meter og vejer lige nu 11.240 tons, men ender på cirka 12.000 tons når fundamentet er færdigt. Jo tættere færgen Ida kom på byggepladsen jo mere gik det op for alle ombord, at alt bare er stort, når man bygger en ny bro.

Der blev lyttet meget interesseret til Ulrik Winther Blindum fra Vejdirektoratet, og han kunne blandt meget oplyse at broen forventes færdig i 2024 og jernbaneforbindelsen er færdig i 2026.

Havnedirektør Jan Jaap Cramer tog over, da Ida nærmede sig Vordingborg Havn. Det var tydeligt at se, hvor stor havnen nu er blevet, og Jan Jaap Cramer kunne fortælle medlemmerne af Vordingborg Erhvervsforening, at den næste udvidelse på 225.000 m2 er besluttet og snart går i gang.

Havnedirektøren var i øvrigt på hjemmebane ombord på Ida. Han har i 2 år været skibsfører på Ida og sejlet mellem Bogø og Stubbekøbing før han kom til Vordingborg Havn.

Sejlturen endte i Vordingborg havn i fint vejr, hvor alle gik fra borde fyldt med viden om den nye Storstrømsbro og den kommende udvidelse af Vordingborg havn.