Torsdag den 13. oktober løb efterårets sidste 16-19 møde af stablen, da Erhvervsforeningens medlemmer fik en sjælden mulighed for at besøge Zenvo Automotive A/S i Præstø.

Superbilfrabrikanten, der vandt Overraskelsesprisen ved sidste års Erhvervspris-arrangement, er vel nok en af vores områdes mest unikke virksomheder, med et ambitionsniveau ud over det sædvanlige.

De 30 deltagere fra Vordingborg Erhvervsforening blev vist rundt af chefdesigner Christian Brandt, der ligesom direktør Troels Vollertsen har være med helt fra begyndelsen i 2007. Troels der er teknikeksperten, og som har udviklet motoren i Zenvoen er oprindeligt fra Præstø, hvilket er grunden til at man har placeret sig her.

Inden Christian Brandt fortalte mere om historien og om bilens egenskaber kiggede han 10 år tilbage og sagde “Hvis vi havde vidst hvad vi ved nu, var vi aldrig gået igang”. Når det er sagt stod det hurtigt klart, at den primære drivkraft bag projektet hele tiden har været de to mænds ukuelige passion – så reelt havde de måske aldrig et egentligt valg.

En bil ud over det sædvanlige!

Projektet begyndte som sagt i 2007, og to år senere i 2009 havde man en prototype klar til det såkaldte “Drivers’ Parade” ved Le Mans – en slags optog inden løbet starter, hvor man kan vise biler af mange forskellige typer frem.

I 2011/2012 begyndte man på egentlig serieproduktion og i dag producerer de 21 ansatte i Præstø (hvoraf de fleste er lokale) 5-6 biler om året. Fra man starter på en bil til den står færdig, går der ca. 1 år, selv om man med forberedelse forud for en ordre, kan få produktionstiden ned på ca. 6 måneder.

Og hvad kan bilen så? Svaret er “ikke så lidt”. Den har ikke mindre end 1100 hestekrafter og en tophastighed på 375 km/t. Bilens trækevne er så kræftig at hvis man ved 200 km/t trykker speederen i bund, vil man opleve hjulspin! – at starte fra 0 km/t må derfor kræve en del træning!

Der skal dog ikke kun køreevner til; for overhovedet at få fat i et eksemplar skal man lægge 1,5 mio. euro, inden moms og registreringsafgift. Bilen er endnu ikke blevet solgt i Danmark, eller i resten af Europa for den sags skyld, men det anslås at man i alt skal have omkring 25 mio. kr. op af lommen, hvis man vil have bilen og køre den rundt på de danske landeveje! Christian Brandt slog dog fast, at ift. markedet for superbiler er Zenvos pris fuldt ud konkurrencedygtig.

Hvorvidt den oprindelige ambition om at skabe en “dagligdags-anvendelig superbil” er lykkedes på være op til mangemillionærer fra Mellemøsten, Rusland og Kina der indtil nu har investeret i et eksemplar af bilen med Mjølner-logoet. I løbet af hele arrangement var spørgslysten blandt de deltagende foreningsmedlemmer større end aldrig før. Christian Brandt blev blandt andet spurgt til ejerforhold, hvilket i sig selv er lidt af en anekdote.

Zenvo startede nemlig med en anden hovedaktionær end ham man har i dag. Denne første ejer var ved at falde fra, samtidig med at man var ved at sælge den første bil. Og så skete der faktisk det, at den første bilkøber – en russer – rakte lidt dybere i tegnebogen, som Christian Brandt formulerede det, og blev den nye hovedaktionær.

Fremtiden for Zenvo

Mens Chistian Brandt viste rundt på fabrikken fortalte han om at tegne bilens unikke design, om de forskellige produktionsprocesser, om virksomhedens milepæle og meget mere. På et tidspunkt førte han gæsterne ind i et stort, hvidt lokale, som faktisk er en udvidelse af forretningen. Zenvo har nemlig for ikke så længe siden overtaget nogle tilstøndende lokaler, som er blevet ledige efter at et lokalt autoværksted er flyttet for at få mere plads.

I disse nye lokaler skal “Zenvo-oplevelsen” sælges. Faktisk skal man have et helt skinnede rent “værksted” hvor køberne kan se bilens dele blive samlet – uden at skulle forholde sig til oile, svejsearbejde osv. som finder sted andre steder på fabrikken. Derudover skal der være nye kontorer og en luksuriøs lounge hvor købere kan opholde sig mens de venter på at få udleveret deres nøgler. Dette kan måske virke ekstravagant, men for købere i den vægtklasse er det simpelthen en del af oplevelsen.

Så Zenvo har helt klart et øje på fremtiden – selv om der sker rigtig meget i nutiden også. Det gælder også omkring brugen af ikke-fossile brændstoffer. Som det ser ud nu, kommer der ikke en Zenvo el-bil – ifølge Christian Brandt er teknologien simpelthen ikke tilstrækkelig til superbiler endnu, men man kigger på hybrid-løsninger omkring udviklingen af bilen.

Da rundvisningen var slut samledes alle omkring den grønne bil, som er vist på billedet ovenfor. Christian Brandt tændte kortvarigt for bilen, så deltagerne kunne få en fornemmelse for motorlyden, inden foreningens medlemmer fik mulighed for at sætte sig ind bag rettet – dog uden nøgle og med slukket motor.

Sidst men ikke mindst blev der serveret en sandwich mens deltagerne fik anledning til at netværke og stille Christian Brandt uddybbende spørgsmål, og mange havde svært ved at løsrive sig og forlade fabrikken og de fantastiske biler.