Torsdag den 9. januar holdt Vordingborg Erhvervsforening nytårskur.

Vi blev budt velkommen i de smukke omgivelser på Johanneberg af formand Willi Becke. I formandens nytårstale nævnte han, at han havde skrevet en nytårsberetning omkring udviklingen i erhvervslivet i kommunen, som ville blive lagt på foreningens hjemmeside, så medlemmerne kunne læse den. Læs formandens nytårsberetning her.

Derudover ville formanden gerne fremhæve et vigtigt område, som han opfordrede til, at der sættes større fokus på – nemlig skoleområdet. En god skolegang er vigtig for erhvervslivet, da den er med til at skabe arbejdskraft og flere iværksættere i kommunen, der betaler skat, hvilket i sidste ende skaber flere midler i kommunen.

Efter formandens nytårstale fik Steffen Steffensen ordet. I 2018 vandt Steffen Steffensen Overraskelsesprisen og spurgte dengang, om vi i fællesskab skulle skabe 100 flere arbejdspladser inden for få år. Ved nytårskuren 2019 spurgte han, om vi skulle løfte antallet, og om der var stemning for at skabe 200 arbejdspladser – og det var der! Ved nytårskuren i år informerede Steffen om, at der er blevet skabt 600 arbejdspladser lokalt i 2019!

Efter denne positive nyhed for vores område, blev aftenens foredragsholder – Jon Andersen – inviteret på scenen. Jon Andersen er iværksætter og medstifter af energidrikken STATE.

Idéen startede tilbage i 2012, da han boede på Færøerne. Jon havde førhen spillet fodbold på højt plan og ville gerne skabe en energidrik, der kunne hjælpe mennesker til at præstere bedst muligt i dagligdagen, og hvor der skulle være fokus på langvarig energi og et stabilt blodsukker.

Uden hverken uddannelse, kapital eller en smagsprøve men blot en idé, kastede Jon sig ud i et kæmpe projekt sammen med hans medstifter Kim Have. De skulle finde fagfolk inden for området, atleter og investorer til projektet – og efter 3 års hårdt arbejde blev energidrikken STATE skabt. Jon fortalte om den spændende rejse, der både har budt på op og nedture. Jon fortalte om erfaringer og fejl, der blev begået. De erfarede, at flasker der indeholder kulsyre ikke kan have en flad bund, og at flaskerne udvider sig og det derfor kan være en udfordring at få lavet skuelågene, så de passer i størrelsen. Ydermere nævnte Jon, at det var op ad bakke efter de havde lavet deres første markedsføringskampagne, da folk troede, at det var en parfumereklame. Dette ledte til design og udvikling af nye flasker.
Men erfaringerne er en del af rejsen, og det lagde Jon stor vægt på.

STATE har i dag fået flere kendte sportsfolk som ambassadører for deres produkt. Virksomheden har bl.a. lavet aftaler med Caroline Wozniacki, Christian Eriksen og Kevin Magnussen. Energidrikken STATE findes i ca. 1.500 butikker fordelt på Færøerne, i Danmark, Norge og grænsehandel.

Det har været en lang og sej kamp, men Jon har ikke tabt motivationen. Han kæmper fortsat en brav kamp for at nå break-even i sin virksomhed, men det er et mål, som han nok skal nå. Kampgejst og gåpåmod i den kaliber skal man lede længe efter.

Efter foredraget var der en del spørgsmål fra medlemmerne, der alle var konkrete spørgsmål til enten selve rejsen eller til produktet.

Aftenen blev rundet af med fælles stående taffel og netværk i de stemningsfyldte stuer på Johanneberg.