Torsdag den 14. november 2019 løb det årlige Erhvervspris-arrangement af stablen på Hotel Frederiksminde. I et samarbejde med Lollands Bank, Møns Bank, Vordingborg Erhverv A/S og Vordingborg Kommune uddelte Vordingborg Erhvervsforening årets tre erhvervspriser!

Det var en stemningsfyldt aften, hvor vi blev budt velkommen på Frederiksminde af toastmaster og formand for dommerkomitéen og Vordingborg Erhvervsforening, Willi Becke.

Efter en fin velkomst gik vi direkte til uddelingen af årets første pris, som var Overraskelsesprisen 2019. Denne pris blev uddelt til en institution i kommunen, som har stået for en stor udvikling i årenes løb, og som fortsat er i udvikling.
Overraskelsesprisen 2019 gik til Idrætshøjskolen Bosei.

Herefter gik vi videre til uddeling af prisen som Årets Mikrovirksomhed 2019. De nominerede til prisen var OT Skabe A/S, Vordingborg MC og Borre Brugsforening.
Her løb Borre Brugsforening med prisen som Årets Mikrovirksomhed 2019.

Borre Brugsforening vandt prisen på grund af deres mange initiativer, der har været med til at skabe forretning, aktivitet og liv i et af kommunens yderområder, som brugsuddeler Niels Olsen har stået i front for. Her blev bl.a. nævnt opstart af egen produktion af grøntsager, åbning af butik i Stege med egen marmeladeproduktion og pop-op butik i Klintholm Havn.

Aftenens sidste og helt store pris var Erhvervsprisen 2019, hvor der var følgende 5 nominerede virksomheder: Vordingborg Shipping A/S, CB Entrepriser A/S, Brix Design A/S, Stensved Formværktøj og SHM Salsbjerg Holding ApS.
Vinderen af Erhvervsprisen 2019 blev Brix Design A/S.

Der var flere årsager til, at netop denne virksomhed vandt prisen i år. Brix Design A/S er en veldrevet og kernesund virksomhed, som har fremstillet op til flere produkter, der har modtaget både nationale og internationale designpriser, og som har været med til at sætte vores kommune på verdenskortet. Brix Design A/S drives til dagligt af brødrene Christian Brix-Hansen, Joachim Brix-Hansen og Daniel Brix-Hansen, der både har vist stort engagement i deres forretning, men som også har lagt en synlig indsats for at fremme erhvervslivet og virksomhedernes vilkår i kommunen.

Efter prisoverrækkelserne holdt borgmester Mikael Smed en tale, hvor han ønskede prisvinderne og de nominerede virksomheder et stort tillykke, og fortalte om den positive erhvervsudvikling, som vi befinder os i bl.a. via de store anlægsprojekter, som giver gode muligheder for skabelse af lokale arbejdspladser.

På de virksomhedsbesøg, som borgmesteren og direktøren for Vordingborg Erhverv A/S, Susanne Kruse Sørensen, jævnligt tager på for at besøge vores lokale virksomheder, hører de også om den postive udvikling, som vi befinder os i, men også om de udfordringer, som virksomhederne møder til dagligt, og som vi i samarbejde kan hjælpe med at udbedre.

Efter prisoverrækkelserne nød vi godt af en festmiddag kreeret af Hotel Frederiksminde, hvorefter vi rundede aftenen af med et inspirerende foredrag ved Kurt Larsen, tidligere adm. direktør og bestyrelsesformand hos DSV. Kurt Larsen tog os med på rejsen i hans lange og interessante karriere hos DSV med opkøb af flere virksomheder og udviklingen af DSV til en af verdens største transportvirksomheder.

Det var en stemningsfyldt aften, og der blev netværket en masse!

Dommerkomitéen 2019:
– Peter A. Thøgersen, Erhvervschef, Lollands Bank
– Bart Gyldenløve Roetink, Erhvervschef, Møns Bank
–Susan Thydal, Formand for Udvalget for Turisme, Udvikling og Erhverv, Vordingborg Kommune
– Susanne Kruse Sørensen, Direktør, Vordingborg Erhverv A/S
– Jakob Helles, Bestyrelsesmedlem, Vordingborg Erhvervsforening