Torsdag den 9. november løb årets sidste og største arrangement i Vordingborg Erhvervsforening – Erhvervsprisen 2017 – af stablen på Hotel Frederiksminde.
– En aften hvor vi allerede en uge inden glædeligt kunne melde alle 110 billetter udsolgt samt måtte tage en venteliste i brug!

I samarbejde med Lollands Bank, Møns Bank, Vordingborg Erhverv A/S og Vordingborg Kommune, uddelte Vordingborg Erhvervsforening for syvende år i træk Erhvervsprisen til en virksomhed, der har fortjent anerkendelse. Derudover blev der igen i år uddelt prisen som Årets Mikrovirksomhed og Overraskelsesprisen.

For andet år i træk bød formanden for dommerkomitéen og bestyrelsesmedlem i Vordingborg Erhvervsforening, Willi Becke velkommen til Erhvervsprisuddelingen 2017. Willi Becke var aftenens toastmaster.

Efter en fin velkomst gik vi direkte til uddelingen af årets første pris – prisen som Årets Mikrovirksomhed 2017 og en ckeck på 10.000 kr. De nominerede til prisen var virksomhederne Fjong ApS, LeadDoubler A/S og Lasse Ahm Consult.
– Her løb LeadDoubler A/S med prisen som årets mikrovirksomhed 2017!

Der var flere årsager til, at det netop var beregnervirksomheden LeadDoubler A/S der vandt prisen. LeadDoubler A/S tilbyder et helt særligt produkt, der differentierer sig og kan tilpasses til anvendelse inden for mange forskellige slags brancher. Virksomheden laver prisberegnere og kan hjælpe virksomheder med at skaffe kunder. Virksomheden har på få år allerede vist internationalt potentiale og har i dag kunder i bl.a. USA, Australien og Canada.

Efter uddeling af denne pris var næste punkt at uddele den store Erhvervspris og en check på 50.000 kr. De nominerede til Erhvervsprisen i år var Insatech A/S, DLG Øst, O.B. Wiik Danmark A/S, Borg og A.M.P. A/S.
– Vinderen af Erhvervsprisen 2017 blev DLG Øst! – En pris som blev overrakt af borgmester Michael Seiding Larsen.

Årsagerne her var mange. Først og fremmes er DLG Øst i gang med en rivende udvikling af deres forretning. DLG Øst er en virksomhed, som i den grad har sat sig på landkortet i det Sydsjællandske. – Både med deres nye hovedlager for e-handel, som er blevet bygget på deres domicil i Bårse og deres nye administrationsbygning. Men ligeledes også med den massive investering og udvikling af deres aktiviteter på Vordingborg Havn med den kommende kornmodtagelsescentral. Fra den nuværende kapacitet på 40.000 tons korn, vil virksomheden efter udvidelsen kunne håndtere 150.000 tons korn.
– Der er tale om en forretning i rivende udvikling – til gavn for både beskæftigelsen og erhvervsudviklingen i Vordingborg.

Sidst men ikke mindst blev Overraskelsesprisen 2017 uddelt. Denne pris blev ikke uddelt til en virksomhed men derimod et udviklingsområde i kommunen. Et udviklingsområde med 2 personer i førersæderne, som har turde tage en risiko og satse på at udvikle et nyt erhvervsområde. De har sørget for at skabe muligheder for at fastholde og udvikle virksomheder i kommunen, som ellers ville være nødsaget til at søge en beliggenhed uden for kommunen.
– Overraskelsesprisen 2017 gik til Erhvervspark E47 med Anders Madsen og Claus Christiansen i førersæderne!

Efter prisoverrækkelserne var der tale ved borgmester Michael Seiding Larsen. Borgmesteren ønskede de vindende samt nominerede virksomheder stort tillykke med hhv. priserne og nomineringerne. Han talte om erhvervsudviklingen i Vordingborg kommune og fortalte stolt, at vi i kommunen har adskillelige virksomheder – store som små – der klarer sig rigtig godt! Borgmesteren udtrykte samtidig sin værdsættelse af samarbejdet med Erhvervsforeningen i flere forskellige erhvervsmæssige sammenhænge.

Efter borgmesterens tale, fik vi serveret en fin 3-retters middag bestående af en forret af saltet torsk med glaskål, peberrod, hasselnødder og syltede asier. Til hovedret fik vi dansk ribeye med syltede løg, selleri og svampe. Afslutningsvis fik vi serveret en lækker dessert af hvid chokolade, bær, citroncreme, marengs og yoghurtis.

Efter middagen og som afrunding på en begivenhedsrig aften, fik vi fornøjelsen af et indlæg ved nyudnævnt direktør for Nationalmuseet og professor i antropologi, Rane Willerslev. – En lille time i fuldstændig koncentration, hvor vi bl.a. blev klogere på alt fra hans tre år som pelsjæger i Sibirien, til hans liv som leder i en offentlig institution med en hierakisk organisationsstruktur, til at understrege vigtigheden af at turde fejle og anerkende, at dét at fejle produktivt kan være til gavn for udviklingen. Rane delte herunder også sine positive erfaringer med at inddrage medarbejderne i virksomhedsudvikling og give dem ansvar.

Alt i alt en begivenhedsrig aften, hvor der blevet netværket på kryds og tværs af deltagerne.

Dommerkomiteen i 2017 bestod af:

Erhvervschef Peter Thøgersen, Lollands Bank
Erhvervschef Bart Gyldenløve Roetink, Møns Bank