Tirsdag den 3. oktober deltog over 40 af Erhvervsforeningens medlemmer til et spændende 16-19 møde på Vordingborgskolen med efterfølgende borgmesterduel.

Eftermiddagen startede med en velkomst ved formanden Christian Brix-Hansen, hvorefter forstander for Vordingborgskolen, Jette Rønne, stod for at præsentere skolen.

Vordingborgskolen – fra husholdningsskole til erhvervslivets kostskole

Vordingborgskolen blev etableret i 1904 og var oprindeligt en husmoderskole for piger, hvor de kunne lære at lave mad.

Meget er der sket på de mere end 100 år, siden skolen blev etableret. I dag fungerer Vordingborgskolen som en selvejende institution med 95 elever og 40 ansatte. Jette fortalte bl.a., at af de samlede 95 elever, kommer 26 af dem fra Vordingborg.

Skolen kaldes i dag Erhvervslivets Kostskole, hvor broen fra skolen til erhvervslivet er kort og solid. Skolen formår at skabe en masse muligheder for de unge, som f.eks. endnu ikke er uddannelsesparate, eller unge som lærer bedst den praktiske vej.

Jette fortalte en masse spændende ting omkring skolen, deres brede vifte af tilbud til de unge, samt de efterfølgende muligheder for de unge ude i erhvervslivet. – Et stort omfang af muligheder, som nok overraskede flere af os.

Under rundvisningen på skolen, kom vi bl.a. ind og hørte om, hvilke slags aktiviteter, som de elever med interesse for omsorg og pædagogik, kunne benytte sig af ifm. pædagogjobbet. Herudover kom vi på rundvisning  i skolens værksteder, hvor de unge kan udvikle sig og rustes til bl.a. tømrer-, snedker- og mureruddannelsen. Vi så også et af klasselokalerne, hvor IT- og gamerinteresserede lærer om, hvordan man eksempelvis udvikler computerspil. Vi blev også vist hen og så nogle af elevernes værelser, som består af tomandsstuer med eget badeværelse. Afslutningsvis så vi deres store køkken, hvor de kommende madentusiaster og tjenerinteresserede kan udvikles og rustes til kokke- og tjeneruddannelsen. Som en souvenir modtog vi alle et lille glas hjemmelavet honning.

Borgmesterduellen

Efter rundvisningen blev der gjort klar til borgmesterduellen, hvor borgmester Michael Seiding Larsen, Venstre og borgmesterkandidat Mikael Smed, Socialdemokratiet, hver fik 5 minutter til at præsentere deres valgtale. Her fokuserede Mikael Smed på, at vi sammen skal have fælles langsigtede mål, opkvalificering af arbejdsstyrken, sikre muligheden for ægtefællejobs, inddragelse af flere aktører i folkeskolerne for at forbedre skolerne, og at der skal være en smidighed mellem Kommunen og erhvervslivet.

Michael Seiding Larsen har en vision om, at Vordingborg kommune skal op og placere sig blandt de 10 bedste i DI’s Erhvervsklimaundersøgelse. Herudover fokuserede han på udvikling af kommunen og forbedre folkeskolerne.
Begge var enige om, at flere skal tage en erhvervsuddannelse, og at der generelt skal fokuseres på udvikling af arbejdspladser samt sikres ægtefællejobs.

Herefter stillede formanden afklarende spørgsmål til begge kandidaterne. Et af spørgsmålene var, om Erhvervsforeningens nære samarbejdspartner, Vordingborg Erhverv A/S, fortsat vil være en prioritering for dem begge efter den forestående valgperiode. Dette kunne de begge bekræfte. En afklaring der også blev efterspurgt, var deres prioriteringer af et erhvervsudvalg. Her bekræftede de begge, at der fortsat skal være et erhvervsudvalg, men at man nok skal retænke erhvervsudvalget.

Herefter blev de begge spurgt ind til, hvilke tre kampe, som bare SKAL vindes:

Borgmester Michael Seiding Larsen, Venstre:

• Udvikling af kommunen
  • Nå en top 10 placering på DI’s Erhvervsklimaundersøgelse
  • Bedre folkeskoler

Borgmesterkandidat Mikael Smed, Socialdemokratiet:

• Et børneliv med gode daginstitutioner og folkeskoler – gå efter at komme i top 10 blandt landets kommuner mht. folkeskolerne
  • Sammenhængskraft i kommunen
  • Langsigtede planer / mål

Da der var åben for spørgsmål blandt deltagerne, var der straks flere, som rakte en hånd i vejret. Der kom spørgsmål på banen inden for forskellige områder – herunder kædeansvar, hvilket gør sig gældende og påvirker entreprenører, der anvender underleverandører; lange behandlingstider på byggesager; en høj grundskyld, som begge kandidater ikke har til hensigt at ændre på og hjemtagning af rengøring.

Efter borgmesterduellen takkede formanden borgmesteren og borgmesterkandidaten for at stille op til en duel med efterfølgende besvarelse af stillede spørgsmål. Formanden takkede herefter forstander Jette Rønne for en lærerig og interessant rundvisning og præsentation af Vordingborgskolen.

Aftenen blev rundet af med fælles spisning, som bestod af en lækker buffet af små tapasretter kreeret af skolens elever, imens deltagerne netværkede en masse.